
Het leerlingvolgsysteem als basis voor een cyclisch kwaliteitszorgbeleid
Groeitraject op maat
Hoewel schoolteams al heel wat stappen hebben gezet in de ontsluiting van relevante data over de begeleiding van het zorgcontinuüm, zijn de gegevens niet altijd breed, valide, actueel en relevant. Het is aan schoolteams om het leerlingvolgsysteem efficiënt en transparant vorm te geven zodat alle teamleden vlot over de meest relevante informatie kunnen beschikken. (Bron: Onderwijsspiegel 2025).
Dit traject op maat richt zich op het directie-, zorg- en beleidsteams die een leerlingvolgsysteem willen dat bijdraagt aan goede beeldvorming, doelgerichte datagebruik en een gedragen (zorg)beleid
Een goed functionerend LVS bevordert niet alleen het leren van individuele leerlingen, maar ondersteunt ook de professionalisering van het team en de onderwijskwaliteit van de hele school. Het is een onmisbaar instrument binnen een cyclisch kwaliteitszorgbeleid.
- Goede beeldvorming op de verschillende niveau (leerling, klas, school) door het verzamelen van context-, input en outputgegevens in functie van de ontwikkeling van leerlingen.
- Ondersteuning van het zorgbeleid: Het helpt scholen om hun beleid inzake leerlingenbegeleiding te organiseren volgens het zorgcontinuüm en de vier domeinen.
- Bevorderen efficiënte interne samenwerking tussen leerlingenbegeleiding en klassenraden in het formuleren en opvolgen redelijke aanpassingen.
- Bevorderen efficiënte externe samenwerking door het hebben van objectieve data die gebruikt kunnen worden bij overlegmomenten en traject. Dit zorgt voor meer gedragenheid.
- Onderbouwt beleidskeuzes en kwaliteitszorg op schoolniveau
Door LVS-gegevens geaggregeerd te analyseren, krijgt de school zicht op schoolbrede sterktes en uitdagingen. Dit ondersteunt onderbouwde beleidsontwikkeling en interne kwaliteitszorg
- Verhoogt de professionaliteit van het schoolteam bij het leren interpreteren, feedback geven en gerichte acties ondernemen.
Wat mag je verwachten:
- Een
grondige beginsituatieanalyse van het bestaande leerlingenvolgsysteem:
We starten met een diepgaande analyse van het huidige leerlingenvolgsysteem op jouw school. Daarbij brengen we zowel de sterktes als de mogelijke verbeterpunten in kaart. Dit vormt de basis om gericht en onderbouwd aan de slag te gaan met het optimaliseren van het systeem. - Verwerven
van inzicht in de essentiële bouwstenen van een krachtig leerlingvolgsysteem:
Tijdens het traject verwerf je een helder en onderbouwd inzicht in wat een goed werkend leerlingvolgsysteem precies inhoudt. We staan stil bij de cruciale elementen die een dergelijk systeem robuust en effectief maken binnen een kwaliteitsvolle leerlingenzorg. - Het
opstellen van een concreet verbeterplan met aandacht voor verschillende
sleutelcomponenten:
Op basis van de analyse en nieuwe inzichten werk je stap voor stap aan een gedragen verbeterplan. In dit plan is er expliciet aandacht voor: - Uitwerking
en implementatie van het verbeterplan:
Tot slot begeleiden we de uitrol van het verbeterplan. Samen zetten we concrete stappen om het leerlingvolgsysteem duurzaam te verbeteren, met oog voor haalbaarheid, draagvlak binnen het team en verankering in het bredere schoolbeleid.

Praktisch
- Voor scholen die aan de slag willen gaan met een goed leerlingvolgsysteem om kwaliteitszorg te vergroten
- Beleidsteam + beheerder leerlingvolgsysteem
- Na de intake bepalen we samen hoeveel tijd nodig is
- Bij jou op school of een hybride-traject