De kracht van verhalen in onderwijs

India kent een rijke traditie aan verhalen. Je vindt er overal verhalenvertellers, van klein tot groot en voor elke gelegenheid een verhaal dat kan inspireren. Ook in het onderwijs heeft deze traditie een bijzondere plek, ... Over traditie gesproken, het bezoek aan een traditionele gurukulu voor jongens, is een toch wel heel andere ervaring.

Tijdens het bezoek aan het basis- en secundair onderwijs van SDM, een English mediumschool in het dorp Ujire, worden we opnieuw ontvangen tijdens het Morning Assembly. De kracht van de gewoonte tijdens deze dagelijkse bijeenkomst van alle leerlingen en leerkrachten ga ik meer en meer beschouwen als een bijzonder en leerrijk moment van verbondenheid. 

Ik heb een boeiend gesprek met de leerkrachten drama over het gebruik van verhalen, het uitdrukken van emoties, de relatie tussen het stimuleren van creativiteit en de ontwikkeling van communicatie en sociale vaardigheden. Het werken met verhalen stopt niet op het einde van de lessen drama. Ze gaan een leven leiden tijdens kleine en grote gebeurtenissen van leerlingen. Ze vormen bij momenten een hefboom om problemen te benaderen, erover te reflecteren en te begrijpen. 

Het technisch- en beroepsonderwijs zoals wij het kennen in Vlaanderen bestaat niet in India. Enkel binnen het volwassenenonderwijs vind je beroepsgerichte opleidingen. De Gurukulu voor jongens, gekenmerkt door een traditionele Indische aanpak, is een onderwijsinstelling die zich op haar manier richt op de ontwikkeling van beroepsgerichte vaardigheden. De jongens die er verblijven gaan gewoon naar school, maar voor en na schooltijd leren ze er de verschillende aspecten van tuin- en landbouw kennen.