Goed begonnen, ...

Activiteiten die bouwen aan een sterke klas

Ontdek hieronder leuke activiteiten om het schooljaar sterk in te zetten. Laat kinderen en jongeren

  • op een veilige manier kennis maken met elkaar
  • ontdekken dat er in de groep veel verschillen, maar ook gelijkenissen zijn
  • werken aan een positieve sfeer in de groep
  • luisteren naar elkaar

Geef elke leerling in je klas de kans om deel uit te maken van een sterk groep om te komen tot leren! Ontdek ons aanbod vormingen, trainingen en teambuilding hieronder.

In Groep

Laat de leerlingen op basis van verschillende categorieën groepjes vormen. Jij stelt de categorieën voor, denk maar aan: kleur van kleding, aantal letters in hun naam, hun geboortemaand, hun lievelingspizza, ... In elk groepje vertellen de leerlingen kort over: iets wat gebeurd is op vakantie, wat ze dit jaar graag willen leren, waar ze dit jaar naar uitkijken, waar ze van dromen, ... Vervolgens stel je de groepjes opnieuw samen, ...

Ik hou van, ...

De leerlingen zitten in een kring op een stoel. Er is één stoel minder dan dat er aanwezigen zijn, tel jezelf ook mee. Jij staat in het midden en start. Ik hou van 'de natuur', 'voetbal', 'knutselen', ... Alle leerlingen die het eens zijn met de uitspraak staan recht en gaan op een andere stoel zitten, jij ook. Op die manier komt er iemand nieuw in het midden die de oefening herhaalt.

Mmmm, lekker!

Geef elke leerling twee handen vol letterkoekjes. Laat ze met de koekjes woorden vormen die iets meer over hen zeggen. De helft van de klas gaat vervolgens bij een leerling zitten en luistert naar het verhaal achter de koekjeswoorden. Dan is het aan de andere helft van de klas om te luisteren naar het verhaal van hun medeleerlingen.

Leuk je te ontmoeten!

Geef elke leerling een kaartje en de tijd om hierover na te denken. De leerlingen lopen dan kriskras door elkaar terwijl er op de achtergrond muziek speelt. Op het moment dat de muziek stopt, groeten zij diegene die het dichtst bij hen staat en zeggen: 'Leuk je te ontmoeten + de vraag.' De andere leerling geeft antwoord en stelt dan zijn vraag. Als de muziek terug start, wandelen de leerlingen verder en herhaalt de activiteit zich.

  • wat zou je meenemen naar de maan?
  • als je iemand anders was, wie zou je dan willen zijn?
  • als je de lotto wint, waaraan zou je het geld dan uitgeven?
  • welk T.V. programma boeit je het meest?