
Vorming klasmanagement en routines
werken aan een sterke leeromgeving
De manier waarop de leerkracht zijn/haar klas managet, speelt een belangrijke rol bij het versterken van het leren van de leerlingen. Internationaal onderzoek toont aan dat een goed klasmanagement een voorwaarde tot goed onderwijs is. (morandi 2020). Tijdens deze vorming ga je praktisch aan de slag met methodieken en inzichten om je klasmanagement te versterken.
Een sterke leeromgeving kenmerkt zich door:
- Voorspelbaarheid en duidelijkheid: bij goed klasmanagement weten leerlingen vanwege de voorspelbaarheid waar ze aan toe zijn. Dit zorgt voor een gevoel van veiligheid en structuur, wat essentieel is voor hun leerproces.
- Rustig klasklimaat: in een rustig klasklimaat gedijen leerlingen het best. Een kalme en georganiseerde omgeving bevordert concentratie en vermindert afleidingen.
- Betrokkenheid van leerlingen: goed klasmanagement creëert betrokkenheid bij de leerlingen. Wanneer leerlingen zich betrokken voelen, zijn ze gemotiveerder en actiever in hun leerproces.
- Efficiënt gebruik van tijd: er wordt efficiënter omgegaan met de instructie- en leertijd, wat de leerresultaten ten goede komt. Door duidelijke routines en procedures wordt kostbare tijd niet verspild.
- Vermindering van burn-out bij leerkrachten: goed klasmanagement vermindert burn-out bij leerkrachten. Een gestructureerde en voorspelbare omgeving vermindert stress en verhoogt het werkplezier.
Wat mag je verwachten:
- Het belang van goed klasmanagement: we bespreken waarom goed klasmanagement belangrijk is voor zowel de leerkracht als de leerlingen. Dit omvat het bevorderen van een positieve leeromgeving en het verbeteren van leerresultaten.
- Klasmanagement binnen een veilige leeromgeving: de plaats van klasmanagement binnen een veilige, ondersteunende en positieve leeromgeving wordt belicht. We onderzoeken hoe een veilige omgeving bijdraagt aan het welzijn en de prestaties van leerlingen.
- Randvoorwaarden en bouwstenen: de randvoorwaarden en bouwstenen van goed klasmanagement worden besproken. Dit omvat onder andere duidelijke regels, routines en procedures die bijdragen aan een gestructureerde leeromgeving.
- Routines en technieken: routines als technieken om tot goed klasmanagement te komen worden behandeld. We kijken naar praktische strategieën en voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de klas.

In deze klas doen we niet aan makkelijk.
We maken dingen makkelijk,
door hard te werken
en door te leren.
Platform mindset
Praktisch
- Iedereen die aan de slag wil gaan met klasmanagement
- Maximum deelnemers te bespreken
- 3 uur
- Bij jou op locatie, zodat de training direct aansluit bij jouw specifieke situatie en behoeften.