Vorming Feedback 
als motor van groei en motivatie

Het ontvangen van feedback heeft een versterkende werking: het stelt iemand in staat om verder te gaan, het zet aan tot nadenken, plannen, aanpassen en heroverwegen

Tijdens deze vorming gaan we dieper in op hoe we als leerkracht feedback kunnen geven en ontvangen met als doel de leerprestaties, de groei van onze leerlingen te verbeteren

We zoomen in op de relatie tussen feedback en het maken van fouten, hoe je binnen je klas een feedbackcultuur kunt creëren en hoe feedback leerlingen helpt om te zien welke doelen realistisch en haalbaar zijn. Immers, effectieve feedback vindt plaats tijdens het leerproces wanneer de leerling nog de kans heeft om bij te sturen. Je krijgt praktische tools aangereikt dit meteen inzetbaar zijn in je klaspraktijk of tijdens gesprekken met leerlingen. 

Wat mag je verwachten?

  • Welk impact kan feedback hebben op leerprestaties?
  • Wat zijn de kenmerken van een feedbackcultuur?  
  1. Relationeel vertrouwen opbouwen, 
  2. Inzicht geven in wat leren is, 
  3. In dialoog gaan over leren, 
  4. Leerlingen laten groeien naar autonomie   
  • Wat zijn kenmerken van feedback?
  1. De kloof verkleinen tussen waar de leerling staat en waar de leerling naartoe gaat
  2. Vier feedbackniveaus volgens de fasen van leren
  • Feedback geven: praten over leren
  1. Leerstrategieën
  2. Praten in de richting van je doel
  3. Het stellen van kennis ontwikkelende vragen

Praktisch

  • Doelgroep: leerkrachten, zorgcoördinatoren BaO en SO
  • Duur: 3 uur of 6 uur


Feedback heeft een grote impact op de leerprestaties van leerlingen. Maar deze impact kan zowel positief als negatief zijn.

Hattie & Timperley (2007)