Zo ben ik nu eenmaal

Van zijn en verlangen naar worden en doen

Je krijgt feedback op je communicatiestijl. In plaats van te kijken hoe die kan verbeteren denk je 'Goh, dit werk is eigenlijk toch niet echt iets voor mij, ik pas hier niet', of, 'Jah, ik ben nu eenmaal zo, ik ben nooit goed geweest met mensen, daar is niets aan te doen'.

Herkenbaar? Het overkomt ons allemaal. Maar het kan ook anders.

Omgaan met mensen, luisteren, empathie, communicatie, ideeën helder overbrengen, omgaan met emoties, ... zijn net als auto rijden en lezen vaardigheden. Als je kan leren auto rijden of lezen, kan je ook leren luisteren, wachten voor je er iets uit flapt, emoties herkennen en er iets mee doen, verwoorden wat er in je omgaat in plaats van wat er in je omgaat de woorden laten bepalen, ... Bij de ene komt het alleen makkelijker dan bij de andere. 

Wat staat er dan in de weg? Wat zorgt er voor dat we wel verlangen om beter te luisteren, minder opvliegend te reageren of niet dicht te klappen, maar de weg daar naartoe ervaren als een onbeklimbare berg?

Een groot deel van het probleem ligt in hoe we kijken naar kwaliteiten als empathie, luisteren, omgaan met gevoelens, communiceren, etc. We zien deze niet als vaardigheden die we in de loop van ons leven aanleren, maar als eigenschappen van mensen. Als persoonlijkheidskenmerken die je van nature in je hebt, of niet.

Neem de manier waarop we spreken over onszelf en elkaar: 'Zij is iemand die goed is met mensen, een heel lieve vrouw.' 'Ik ben een empatisch en gevoelig persoon.' 'Jan, is zo iemand die nooit iets zegt in vergaderingen, hij is zo verlegen.' 'Ik ben een moeilijk mens, ik weet het.' 'Ik kan gewoon geen nee zeggen! Dat gaat niet, ik ben gewoon zo.'

Stempels en oordelen plakken, op onszelf en de mensen rond ons, is hoe we geleerd hebben naar gedrag en omgang te kijken. We doen dit voortdurend. Soms helpen stempels ons als richtlijn in de omgang met onszelf en anderen, heel vaak werken ze belemmerend. Dit laatste vooral wanneer het gaat over zaken die we graag anders zouden zien, bij onszelf en anderen. In die gevallen staan de stempels in de weg tussen verlangen en doen.

Nochtans, uit ervaring weten we dat hier wél in groeien: in sommige periodes en situaties slaag je er beter in te horen wat de ander zegt, je merkt dat je verslagen vandaag helderder en beknopter zijn dan vroeger, je komt sneller tot de kern van de zaak. (En denk je nu: 'maar natuurlijk, ik wéét toch wel dat je dat kan leren,' dan denk je er misschien toch ook bij, 'maar het is gewoon niets voor mij. Ik hou gewoon niet van spreken met mensen.')

We hebben allemaal onze persoonlijke eigenheden en neigingen, de ene is wat vaker opvliegend, de ander sneller verlegen of juist zeer expressief. Deze spelen een rol in het gemak of de moeite waarmee we vaardigheden aanleren. Het is echter een misvatting te denken dat ze bepalen wat je al dan niet kan leren. 'Kolerieke mensen' kunnen leren omgaan met hun emoties, 'nerds' kunnen manieren leren om emoties van anderen te herkennen en er mee om te gaan. Luisteren is niet iets dat je in je hebt, of niet. In staat zijn te wachten voor je spreekt heeft niets te maken met wie je bent. Als je het niet doet, is het omdat je dit nog niet geleerd hebt.

Deze vaardigheden aanleren kan je veel opleveren, persoonlijk én professioneel. Ze kunnen immers een grote impact hebben op je professioneel succes en welbevinden. Ze laten je toe om grenzen af te bakenen en om te gaan met moeilijkheden. Functioneringsgesprekken, vergaderingen, werkgroepen en interviews verlopen effectiever en vlotter. Ook in de meer informele interacties maken ze een verschil: in de manier van elkaar te begroeten, de wandelganggesprekken, het vragen en geven van advies of feedback, het verwoorden van je gedachten en ideeën. Problemen worden sneller gesignaleerd en aangepakt, conflicten worden voorkomen, relaties worden versterkt en resultaten worden op een effectievere manier bereikt.

En Route kan je hierbij helpen. In vier online workshops van 2 uur, afzonderlijk of als geheel te volgen, belichten we vier vaardigheden die essentieel zijn in elke professionele samenwerking: luisteren, kijken, verzoeken en omgaan met emoties. Een tweedaagse vaardigheidstraining Verbindende Communicatie, op locatie, biedt de kans om je deze vaardigheden eigen te maken. 

I never dreamed about success.

I worked for it.

Estée Lauder